fbpx

Planujesz założyć stronę internetową? Nie daj się wykiwać! Oto 7 elementów o których warto pamiętać.

21 października 2019
Kamil

Firmy i przedsiębiorstwa, które nie są widoczne w internecie, mają dużo mniejsze szanse na znalezienie klientów. Właśnie dlatego nowoczesna strona internetowa to priorytet. Ile zapłacimy za przygotowanie takiej strony? Rozbieżność cen jest naprawdę duża ‒ na Allegro znajdziemy oferty za 300 zł, podczas gdy cenniki stron w agencjach interaktywnych zaczynają się od 1500 zł. Z czego wynikają tak duże różnice i jak nie dać się oszukać? Zachęcamy do lektury!

 

Różnice w cenach stron internetowych ‒ z czego wynikają?

Warto zacząć od tego, że z innymi cenami spotkamy się w przypadku prostych wizytówek, rozbudowanych, kilku zakładkowych stron, czy sklepu internetowego z zaawansowanym systemem obsługi przesyłek. Na wysokość kosztów wpływ mają również takie czynniki, jak: 

  • design,
  • funkcjonalność,
  • jakość kodu,
  • bezpieczeństwo,
  • prędkość działania,
  • optymalizacja pod kątem SEO,
  • termin realizacji.

 

Komu powierzyć realizację strony www?

Przygotowanie strony internetowej możemy powierzyć koledze, freelancerowi, agencji reklamowej czy agencji interaktywnej — wybór jest bardzo duży. Zanim jednak podpiszemy umowę sprawdźmy kilka kwestii. 

  • Przede wszystkim warto zapoznać się z poprzednimi realizacjami danej firmy czy konkretnego specjalisty ‒ koniecznie więc przejrzyjmy portfolio. Skoncentrować się powinniśmy na designie strony, ale także na szybkości działania i optymalizacji. Możemy to zrobić, kopiując link strony do Google speed insight lub Gtmetrix – te narzędzia oceniają czy i w jakim stopniu strona została zoptymalizowana. 
  • Prawdziwy fachowiec przed rozpoczęciem pracy nad stroną zada nam szereg pytań, dotyczących naszych preferencji i potrzeb oraz zadba o to, by strona  współgrała z identyfikacją wizualną i była dopasowana do charakteru naszej działalności.

 

Najważniejsze elementy strony internetowej 

Funkcje, które mają największy wpływ na skuteczność strony, nie są widzialne gołym okiem ‒ mowa tutaj o szybkości, jakość kodu, bezpieczeństwie oraz pozycjonowaniu. Często osoby, które wcześniej nie miały do czynienia ze stronami internetowymi nie mają tego na uwadze i koncentrują się wyłącznie na designie, co jest dużym błędem. 

 

Z myślą o osobach, które nie są w tej kwestii ekspertami przygotowaliśmy listę 7 najważniejszych elementów, które mają kluczowy wpływ na skuteczność strony, a co za tym idzie, na cenę jej przygotowania.

 

1.Indywidualny projekt vs. szablon – tańsze strony internetowe (1000 – 1200 zł) to strony z szatą graficzną oraz układem treści opartymi na darmowym lub płatnym szablonie komercyjnym. Takie szablony wykorzystywane są przy tworzeniu tysięcy stron internetowych.
Droższe strony (1500-2000 zł) to strony, w przypadku których przygotowywany jest indywidualny projekt graficzny. Taki projekt jest dopasowany do potrzeb zainteresowanego i specyfiki jego branży. Strony projektowane od podstaw są oryginalne, można jest też bez problemu przekształcać i rozbudowywać — w przypadku stron opartych na szablonie zmiany są kłopotliwe i nieopłacalne.

 

2.Strona edycyjna czy statyczna? – strony edycyjne to już właściwie standard, dla własnego spokoju warto jednak zapytać wykonawcę czy przygotuje dla nas stronę edycyjną, czy statyczną. W przypadku strony edycyjnej, z systemem CMS, będziemy mieli możliwość samodzielnej edycji, na przykład zmiany zdjęć, tekstu i innych elementów, w przypadku strony statycznej każda zmiana może być dla nas kosztowna.

 

 

3.Strona w builderze czy w czystym kodzie? – fachowcy przygotowujący strony w builderze nie chwalą się tym faktem, zachowajmy więc czujność. Buildery to popularny sposób tworzenia stron, dzięki któremu specjalista może zaoszczędzić sporo czas. Niestety, dla klienta nie jest to dobre rozwiązanie ‒ owa metoda sprawia, że tworzy się sporo niepotrzebnego kodu, strony nie są w prawidłowy sposób zoptymalizowane i długo ładują się. Tradycyjne tworzenie stron, czyli pisanie w czystym kodzie, zajmuje więcej czasu ale ma wiele zalet, między innymi są to lepsza optymalizacja i wysoka pozycja witryny w wyszukiwarce Google.

 

4.Certyfikat SSL – niektóre agencje nie mają w swoim standardzie wdrożenia certyfikatu SSL, a ów certyfikat jest bardzo ważny, ponieważ potwierdza wiarygodność strony. Za certyfikat zapłacimy od 50 do 200 zł w zależności od serwera, na którym będzie nasza domena.

 

5.Responsywność – pamiętać należy o ruchu pochodzącym z urządzeń mobilnych. Warto więc zwrócić uwagę czy firma tworząca strony www zadba również o prawidłowe wyświetlanie strony na telefonach i tabletach. Sprawdzimy to w kilka sekund ‒ wystarczy, że na telefonie otworzymy stronę, za realizację której odpowiedzialna była dana agencja i skontrolujemy czy jest owa strona wyświetla się poprawnie, jest czytelna i prosta w obsłudze.
Pamiętać trzeba również o tym, że Google systematycznie wprowadza wymagania dotyczące stron mobilnych ‒ ich obsługi, czytelności i szybkości ładowania. Niedostosowanie się do wymogów poskutkuje niską pozycją w wyszukiwarce i utratą części potencjalnych klientów.

 

6.Optymalizacja SEO – użytkownicy w ogromnej większości koncentrują się wynikach z pierwszej strony wyszukiwarki Google, dobrze więc zadbać o optymalizację strony pod kątem SEO i zawalczyć o miejsce w TOP 10. Brak poprawnej optymalizacji sprawi, że strona będzie znajdowała się na dalszych stronach wyszukiwarki, których nikt nie odwiedza.

  • Optymalizacja strony to kilkuetapowy proces. Wyróżnić tutaj możemy kwestie techniczne, na przykład takie, jak optymalizacja kodu strony, optymalizacja adresów URL, optymalizacja szybkości ładowania strony, usuwanie błędów 404. Sprawdźmy czy optymalizacja techniczna strony wliczona jest w cenę realizacji.
  • Kolejnym, ważnym elementem jest content. Unikalne, zoptymalizowane pod kątem słów i fraz kluczowych treści, opisy kategorii, artykuły blogowe to istotny czynnik, ważny dla użytkowników, jak i robotów Google’a. Zapytajmy czy przygotowanie treści wliczone jest w cenę strony internetowej, czy będziemy musieli samodzielnie przygotować teksty bądź dopłacić.

 

7. Opieka nad stroną — w przypadku niektórych agencji współpraca kończy się wraz z oddaniem strony internetowej, inne agencje zapewniają stałe wsparcie techniczne, prowadzą regularne działania SEO i w razie jakichkolwiek problemów służą pomocą.

 

Podsumowanie

Jak widać, czynników, które wpływają na cenę strony internetowej jest wiele. Warto więc dokładnie przeanalizować, jakie działania wliczone są w cenę realizacji strony internetowej i dokładnie dopytać o każdą z kwestii, zwłaszcza, jeśli wcześniej nie współpracowaliśmy w tym zakresie z agencją bądź freelancerem. Powodzenia!