Firmy i przedsiębiorstwa, które nie są widoczne w internecie, mają dużo mniejsze szanse na znalezienie klientów. Właśnie dlatego nowoczesna strona internetowa to priorytet. Ile zapłacimy za przygotowanie takiej strony? Rozbieżność cen jest naprawdę duża ‒ na Allegro znajdziemy oferty za 300 zł, podczas gdy cenniki stron w agencjach interaktywnych zaczynają się od 1500 zł. Z czego wynikają tak duże różnice i jak nie dać się oszukać? Zachęcamy do lektury!
Warto zacząć od tego, że z innymi cenami spotkamy się w przypadku prostych wizytówek, rozbudowanych, kilku zakładkowych stron, czy sklepu internetowego z zaawansowanym systemem obsługi przesyłek. Na wysokość kosztów wpływ mają również takie czynniki, jak:
Przygotowanie strony internetowej możemy powierzyć koledze, freelancerowi, agencji reklamowej czy agencji interaktywnej — wybór jest bardzo duży. Zanim jednak podpiszemy umowę sprawdźmy kilka kwestii.
Funkcje, które mają największy wpływ na skuteczność strony, nie są widzialne gołym okiem ‒ mowa tutaj o szybkości, jakość kodu, bezpieczeństwie oraz pozycjonowaniu. Często osoby, które wcześniej nie miały do czynienia ze stronami internetowymi nie mają tego na uwadze i koncentrują się wyłącznie na designie, co jest dużym błędem.
Z myślą o osobach, które nie są w tej kwestii ekspertami przygotowaliśmy listę 7 najważniejszych elementów, które mają kluczowy wpływ na skuteczność strony, a co za tym idzie, na cenę jej przygotowania.
1.Indywidualny projekt vs. szablon – tańsze strony internetowe (1000 – 1200 zł) to strony z szatą graficzną oraz układem treści opartymi na darmowym lub płatnym szablonie komercyjnym. Takie szablony wykorzystywane są przy tworzeniu tysięcy stron internetowych.
Droższe strony (1500-2000 zł) to strony, w przypadku których przygotowywany jest indywidualny projekt graficzny. Taki projekt jest dopasowany do potrzeb zainteresowanego i specyfiki jego branży. Strony projektowane od podstaw są oryginalne, można jest też bez problemu przekształcać i rozbudowywać — w przypadku stron opartych na szablonie zmiany są kłopotliwe i nieopłacalne.
2.Strona edycyjna czy statyczna? – strony edycyjne to już właściwie standard, dla własnego spokoju warto jednak zapytać wykonawcę czy przygotuje dla nas stronę edycyjną, czy statyczną. W przypadku strony edycyjnej, z systemem CMS, będziemy mieli możliwość samodzielnej edycji, na przykład zmiany zdjęć, tekstu i innych elementów, w przypadku strony statycznej każda zmiana może być dla nas kosztowna.
3.Strona w builderze czy w czystym kodzie? – fachowcy przygotowujący strony w builderze nie chwalą się tym faktem, zachowajmy więc czujność. Buildery to popularny sposób tworzenia stron, dzięki któremu specjalista może zaoszczędzić sporo czas. Niestety, dla klienta nie jest to dobre rozwiązanie ‒ owa metoda sprawia, że tworzy się sporo niepotrzebnego kodu, strony nie są w prawidłowy sposób zoptymalizowane i długo ładują się. Tradycyjne tworzenie stron, czyli pisanie w czystym kodzie, zajmuje więcej czasu ale ma wiele zalet, między innymi są to lepsza optymalizacja i wysoka pozycja witryny w wyszukiwarce Google.
4.Certyfikat SSL – niektóre agencje nie mają w swoim standardzie wdrożenia certyfikatu SSL, a ów certyfikat jest bardzo ważny, ponieważ potwierdza wiarygodność strony. Za certyfikat zapłacimy od 50 do 200 zł w zależności od serwera, na którym będzie nasza domena.
5.Responsywność – pamiętać należy o ruchu pochodzącym z urządzeń mobilnych. Warto więc zwrócić uwagę czy firma tworząca strony www zadba również o prawidłowe wyświetlanie strony na telefonach i tabletach. Sprawdzimy to w kilka sekund ‒ wystarczy, że na telefonie otworzymy stronę, za realizację której odpowiedzialna była dana agencja i skontrolujemy czy jest owa strona wyświetla się poprawnie, jest czytelna i prosta w obsłudze.
Pamiętać trzeba również o tym, że Google systematycznie wprowadza wymagania dotyczące stron mobilnych ‒ ich obsługi, czytelności i szybkości ładowania. Niedostosowanie się do wymogów poskutkuje niską pozycją w wyszukiwarce i utratą części potencjalnych klientów.
6.Optymalizacja SEO – użytkownicy w ogromnej większości koncentrują się wynikach z pierwszej strony wyszukiwarki Google, dobrze więc zadbać o optymalizację strony pod kątem SEO i zawalczyć o miejsce w TOP 10. Brak poprawnej optymalizacji sprawi, że strona będzie znajdowała się na dalszych stronach wyszukiwarki, których nikt nie odwiedza.
7. Opieka nad stroną — w przypadku niektórych agencji współpraca kończy się wraz z oddaniem strony internetowej, inne agencje zapewniają stałe wsparcie techniczne, prowadzą regularne działania SEO i w razie jakichkolwiek problemów służą pomocą.
Jak widać, czynników, które wpływają na cenę strony internetowej jest wiele. Warto więc dokładnie przeanalizować, jakie działania wliczone są w cenę realizacji strony internetowej i dokładnie dopytać o każdą z kwestii, zwłaszcza, jeśli wcześniej nie współpracowaliśmy w tym zakresie z agencją bądź freelancerem. Powodzenia!